טיפול קוגנטיבי התנהגותי

טיפול קוגנטיבי התנהגותי (CBT) נפוץ ביותר לטיפול בחרדה ודיכאון, אך הוא שימוש גם לבעיות נפשיות וגופניות אחרות. הטיפול אינו "מעלים" כבמטה קסם את כל הבעיות, אך הוא מסייע לאדם להתמודד עימן באופן חיובי יותר, ומבוסס על הרעיון כי המחשבות, הרגשות, התחושות הפיסיות והפעולות משולבים זה בזה, וכי מחשבות ורגשות שליליים תופסים אדם במעגל התנהגותי.

טיפול קוגנטיבי התנהגותי נועד לסייע למטופל לפצח מעגל זה באמצעות פירוק בעיות משמעותיות לחלקים קטנים יותר והדרכה לשינוי הדפוסים השליליים על מנת לשפר את הדרך בה המטופל מרגיש. בניגוד למספר טיפולים בדיבור אחרים, טיפול זה עוסק בבעיות הנוכחיות, במקום להתמקד בנושאים מהעבר. המטפל מציע למטופל שיטות מעשיות לשפר את מצב רוחו באופן יומיומי.

מצבים נפשיים להם מתאים הטיפול

טיפול קוגנטיבי התנהגותי הוכח כשיטה יעילה לטיפול במספר מצבים בריאותיים שונים. בנוסף להפרעות דיכאון או חרדה, הוא מסייע לאנשים גם עם ההפרעות הבאות:

  • הפרעת אובססיביות כפייתית (OCD)
  • הפרעת פאניקה
  • הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD)
  • פוביות שונות
  • הפרעות אכילה, כגון אנורקסיה ובולימיה
  • הפרעות שינה
  • התמכרות לאלכוהול.

לעיתים משמש הטיפול לסייע לאנשים עם מצבים בריאותיים לטווח הארוך, כגון תסמונת המעי הרגיז (IBS) ותסמונת עייפות כרונית. הטיפול אינו מרפא את התסמינים הפיסיים של מצבים בריאותיים אלו, אך מסייע למטופלים להתמודד טוב יותר עם התסמינים.

מהלך טיפול קוגנטיבי התנהגותי

מפגש עם המטפל מתרחש אחת לשבוע, ומתפרש על פני חמישה עד עשרים מפגשים, כשכל פגישה נמשכת בין חצי שעה לשעה. במהלך המפגשים, עובד המטופל עם המטפל לשבירת הבעיות לחלקים נפרדים, כגון מחשבות, רגשות, תחושות פיסיות ופעולות.

המטפל מסייע למטופל לנתח תחומים אלו ולהכיר באפשרות חוסר המציאות שלהם או לסייע לקביעת השפעתם על חיי המטופל. בהמשך מסייע המטפל למטופל להבין כיצד לשנות מחשבות והתנהגויות שאינן מועילות. לאחר העבודה על מה שניתן לשנות, המטפל יבקש מהמטופל לתרגל את הכלים המעשיים שקיבל לשינויי התנהגות בחיי היומיום וידון עימו לגבי הצלחת התרגול במהלך המפגש הבא.

המטרה הסופית של הטיפול היא ללמד את המטופל ליישם את המיומנויות החדשות בחיי היומיום שלו. הטיפול מסייע לו להתמודד עם בעיות ולעצור את השפעתן השלילית על החיים, גם לאחר סיום הטיפול.

יתרונות וחסרונות טיפול קוגנטיבי התנהגותי

לטיפול זה קיימים מספר יתרונות וחסרונות. מחקרים מראים כי הטיפול יעיל כמו טיפול תרופתי למספר בעיות בתחום בריאות הנפש, והוא מסתיים לאחר תקופת זמן קצרה יחסית. יחד עם זאת, כדי ליהנות מטיפול קוגנטיבי התנהגותי, על המטופל להקפיד על ביצוע התרגילים ויישום הכלים החדשים שרכש במהלך הטיפול, בחיי היומיום שלו.

המטפל מסייע ומייעץ לו, אך אינו יכול לטפל בבעיות המטופל מבלי לקבל את שיתוף הפעולה המלא שלו. בנוסף, בשל האופי המובנה של הטיפול, הוא אינו מתאים לאנשים עם צרכי בריאות נפש מורכבים יותר או לאנשים הסובלים מקשיי למידה.

מאמרים נוספים לקריאה:

סקירה על יתרונות שיטת הטיפול – ערוץ החיים הבריאים יותר

טיפול קוגניטיבי התנהגותי כמרפא להפרעה דו קוטבית  - מאמר מאתר קו הבריאות

מכון cbt - מכון תל אביב המתמחה בטיפול קוגניטיבי התנהגותי

טיפול קוגניטיבי התנהגותי כמסייע לדיכאון – כתבה באתר WebMD